Asculta-ti Sufletul / Biblioteca de Spiritualitate / ACIM

Un Curs in Miracole: Ghid pentru spiritualitate si pace interioara


Cursul de miracole (ACIM)
este un sistem complet de gandire spirituala si un sistem de studiu individual. Scopul sau este de a aduce pacea launtrica si vindecarea prin indepartarea blocajelor constientizarii prezentei iubirii. Cursul isi propune sa ne ajute sa ne amintim de Dumnezeu.

Originea Cursului

Originea Cursului de miracole este legata de colaborarea dintre doi profesori de psihologie medicala de la Universitatea Columbia din New York: Dr. Helen Schucman si Dr. William Thetford. Relatia lor profesionala era tensionata si dificila, marcata de manie si agresivitate. Intr-o zi, in primavara anului 1965, Bill Thetford, simtindu-se satul de aceasta dinamica, i-a sugerat lui Helen ca "trebuie sa existe o alta cale", propunand cautarea unei atitudini de toleranta si bunavointa mai mare. Helen a fost surprinsa, dar a acceptat si s-a angajat sa-l ajute sa gaseasca aceasta noua modalitate de raportare. Aceasta decizie comuna este descrisa ca o "clipa sfanta", care a declansat o serie de experiente interioare pentru Helen. Aceste experiente au avut loc atat in timp ce era treaza, cat si in somn. Ele aveau un puternic caracter "parapsihic" si un aspect religios, deoarece figura lui Iisus a inceput sa-i apara frecvent. Acest lucru a fost neasteptat, intrucat Helen era, la acel moment, o atee declarats. Experientele o alarmau si se temea ca innebuneste. Sursele subliniaza ca sprijinul si incurajarea constanta a lui Bill Thetford au fost esentiale; fara el, Cursul nu ar fi fost consemnat niciodata. Aceasta colaborare in sine este vazuta ca un exemplu al unui principiu central al Cursului, ca "Mantuirea este o initiativa intreprinsa in colaborare". Cateva saptamani dupa inceperea acestor experiente, la jumatatea lunii octombrie, Helen a auzit o voce interioara care a spus clar: "Acesta e un curs de miracole. Te rog, scrie". Alarmata, l-a sunat pe Bill, care a incurajat-o sa urmeze instructiunea. Helen a inceput sa scrie ce ii dicta vocea. Vocea era ca un "casetofon interior" pe care il putea opri si porni. Nu era scriere automata si nu era intr-o stare de transa; era pe deplin constienta in timp ce scria. Procesul de dictare si transcriere a durat sapte ani. Materialul rezultat a venit in trei parti principale: Textul cursului, Culegerea de exercitii pentru studenti si Manualul pentru profesori. O sectiune de Explicatii terminologice a fost adaugata mai later. Initial, Textul a venit ca un bloc continuu, fara capitole, subcapitole, punctuatie sau paragrafe. Helen si Bill au facut munca initiala de structurare. Mai later, in 1973, Kenneth Wapnick s-a alaturat lor si a ajutat la editare, inclusiv la impartirea Textului in capitole si subcapitole si adaugarea titlurilor. Unele referinte personale, destinate lui Helen si Bill, au fost eliminate din manuscris la instructiunea vocii. Helen era convinsa ca vocea era a lui Iisus. Cursul insusi il identifica pe Iisus ca autor. Totusi, Cursul precizeaza ca nu este necesar ca studentul sa creada ca este vocea lui Iisus pentru a beneficia de invataturile sale. Dupa finalizarea dictarii in toamna anului 1972, Kenneth Wapnick a ajutat la pregatirea manuscrisului. Cursul a fost tinut initial sub "lacat", un "secret rusinos" cunoscut de putini. Eforturile de publicare au inceput in primavara anului 1975, odata cu implicarea lui Judith Skutch. Ea a facilitat tiparirea prin Foundation for Inner Peace (FIP). Prima editie a fost publicata in 1976. Momentul aparitiei Cursului este legat de o "accelerare celesta". Starea proasta a lumii a facut necesara aceasta accelerare, iar anumite persoane au fost chemate sa contribuie cu aptitudinile lor la imbunatatirea situatiei globale. Helen si Bill sunt prezentati ca fiind doi dintre acesti indivizi care au contribuit la acest plan. Cursul este prezentat ca una dintre miile de forme ale programului universal menit sa ajute omenirea sa-si schimbe mentalitatea cu privire la lume.

ACIM este descris in surse ca un sistem complet de gandire spirituala, destinat studiului individual. Este, de fapt, o disciplina mentala sau un antrenament, nu o miscare, o religie sau o biserica, fiind prezentat ca o versiune a unui program universal, printre mii de altele. Scopul sau principal este sa inlature blocajele care impiedica constientizarea prezentei iubirii, care este mostenirea fireasca a fiecaruia. Pentru a atinge acest obiectiv, Cursul se concentreaza intens pe desfacerea vinovatiei prin procesul iertarii. Structura Cursului include trei volume principale: un Text (teoria), o Culegere de exercitii pentru studenti (aplicatia practica), si un Manual pentru profesori (clarificari si intrebari-raspunsuri). Workbook-ul, cu cele 365 de lectii zilnice, subliniaza caracterul experiential si practic al Cursului, contrastand cu studiul pur intelectual. Lectiile din Workbook sunt un inceput, nu un sfarsit al procesului de invatare. Desi Cursul foloseste un limbaj predominant crestin, temele sale sunt spirituale si universale. Cu toate acestea, familiaritatea cu terminologia crestina nu garanteaza o intelegere facila, iar limbajul poate reprezenta un obstacol. Stilul Textului este adesea poetic, incluzand pentametru iambic, datorita background-ului lui Helen Schucman. Parcurgerea Cursului poate fi dificila si se poate intalni o "rezistenta colosala", deoarece sistemul de gandire prezentat contrazice puternic ego-ul, de care ne agatam. Studiul nu progreseaza liniar, ci in spirala, revenind la ideile centrale, ceea ce poate parea repetitiv, dar ajuta la patrunderea mai adanca a principiilor. Procesul de desfacere a vinovatiei este lent si necesita rabdare, neputand avea loc peste noapte. Este o munca de o viata. Confruntarea cu frica si vinovatia pe masura ce ne apropiem de nucleul lor este inevitabila si poate fi dureroasa. Totusi, daca intampini dificultati sau rezistenta, acesta poate fi un semn ca progresezi si ca ego-ul se teme. Cursul subliniaza ca nu putem desface singuri vinovatia; avem nevoie de ajutor din afara sistemului de gandire al ego-ului. Acest ajutor vine de la Profesorul Launtric, fie Spiritul Sfant, fie Iisus, care serveste drept ghid si mangaietor pe tot parcursul. Dezvoltarea unei relatii personale cu acest ghid interior este incurajata. Programul de studiu este individualizat pentru fiecare student. Scopul final nu este neaparat trezirea completa imediata din vis, ci mai degraba atingerea unei stari de pace interioara constanta, "lumea reala" sau "visul fericit", unde vinovatia nu mai este proiectata. De acolo, revenirea la Dumnezeu este un pas final facut de Dumnezeu Insusi atunci cand studentul este pregatit.

In Cursul de miracole se spune ca acesta este "un curs impus". Aspectul care este la "libera alegere" sau "voluntar" este doar timpul cand il faci. Liberul arbitru nu inseamna ca poti stabili programa cursului, ci doar ca poti alege cand vrei sa-l inveti.

Pentru mine acest curs a reprezentat cea mai valoroasa sursa de spiritualitate deoarece se adreseaza unui occidental si in special unui crestin, mai putin unui oriental budist sau unui hinduist, mai ales ca "dictarea acestui material a fost atribuita lui Isus care este invatatorul principal pentru occident. Este asa cum si afirma o cale accelerata fata de practicile clasice de meditatie/reguciune care pot dura mai multe vieti.

Structura Cursului de Miracole

Cursul este structurat in trei volume:

  • Textul: Prezinta teoria de baza a Cursului, conceptele sale si explicatiile privind baza fricii si a vinovatiei si cum pot fi depasite. Este considerat cel mai dificil de citit.
  • Culegerea de exercitii pentru studenti: Contine 365 de lectii, cate una pentru fiecare zi a anului. Aceste lectii sunt importante pentru aplicarea practica a principiilor din Text si marcheaza inceputul procesului de schimbare a mintii si a perceptiei.
  • Manualul pentru profesori: O carte mai scurta, scrisa sub forma de intrebari si raspunsuri, care ofera raspunsuri la intrebari probabile si explicatii pentru un numar de termeni folositi in Curs. Se adreseaza tuturor studentilor, deoarece Cursul considera toti studentii ca fiind profesori ai lui Dumnezeu.

Desi limbajul Cursului apartine crestinismului traditional si contine numeroase referinte biblice, el exprima o spiritualitate universala, nesectara si neconfesionala. Cursul nu este o religie. A venit in aceasta forma pentru a corecta greselile pe care le considera introduse de crestinism. Desi foloseste pronume masculine pentru Dumnezeu si Spiritul Sfant, autorul nu discrimineaza. Foloseste limbaj psihologic datorita pregatirii scribei.

Concepte cheie ale Cursului

Iata cateva dintre conceptele fundamentale abordate in Cursul de Miracole:

  • ✓ Starea Unei Minti

    Reprezinta lumea Cerului, starea de cunoastere, unde exista unitate cu Dumnezeu. Realul nu poate fi amenintat.

  • ✗ Mintea gresita (Eul)

    Reprezinta sistemul de gandire al eului, bazat pe credinta in separare, pacat, vinovatie si frica.

    • Eul este credinta intr-un sine separat, fals, si nu este real.
    • Pacatul este definit ca lipsa de iubire, credinta in separare, si este o greseala, nu un rau ce trebuie pedepsit.
    • Vinovatia provine din credinta in pacat si duce la frica de pedeapsa.
  • ★ Mintea corecta (Spiritul Sfant)

    Reprezinta sistemul de gandire al Spiritului Sfant.

    • Spiritul Sfant este Raspunsul lui Dumnezeu la separare, Vocea pentru Dumnezeu, Ghidul, Mediatorul care ne ajuta sa desfacem eul si sa vindecam credinta in separare. Ne vorbeste din interior.
  • Iertarea: Instrumentul major al Spiritului Sfant pentru a inversa gandirea bazata pe eu. Este dez-proiectarea vinovatiei. Inseamna a privi dincolo de atac si a vedea un strigat dupa iubire/ajutor. Iertand pe altul, ne iertam pe noi insine. Este o schimbare a perceptiei, de la felul eului de a vedea la viziunea lui Cristos. Necesita ajutorul Spiritului Sfant/Jesus. Procesul este lent si necesita rabdare.
  • Miracolele: O corectie a perceptiei, o reorientare launtrica de la frica la iubire. Sunt mijlocul vindecarii. Sunt realizate prin unirea cu Spiritul Sfant sau Jesus, nu de catre noi insine. Miracolele nu au ordine a dificultatii.
  • Relatii sfinte: Transformarea relatiilor speciale prin iertare, de la obiectivul vinovatiei la cel al iertarii, un mijloc al Spiritului Sfant de a desface relatia speciala. Intr-o relatie sfanta, nu exista excludere.
  • Proiectia: O lege fundamentala a mintii in lumea perceptiei...
  • Ciclul atac-aparare: Rezulta din proiectie; atacul celuilalt intareste propria vinovatie...
  • Relatii speciale: Relatii bazate pe nevoi speciale si pe incercarea eului de a compensa sentimentul de lipsa...
  • Viziunea lui Cristos: Capacitatea de a vedea dincolo de iluziile eului...
  • Lumea reala (Visul fericit): Starea mentala in care nu mai proiectam vinovatie...
  • Jesus: Sursa Cursului, este identificat ca autor...
  • Moartea: Pentru eu, este dovada realitatii pacatului si a separarii...
  • Cauza si Efect: Principiul fundamental prin care se explica atat Cerul...
  • Spiritul: Natura adevaratei noastre realitati, neschimbatoare si eterna...
  • Corp/Trup: Pentru eu, este intruparea separarii, o bariera in calea iubirii...

ACIM nu este menit sa fie inteles doar intelectual, ci este un proces empiric. Obiectivul sau este experienta iertarii si schimbarea mintii. Studiul sau complet poate dura mult timp si este un inceput, nu un sfarsit al procesului de invatare. Profesorul launtric (Spiritul Sfant sau Jesus) dirijeaza invatatura ulterioara.

In esenta, mesajul Cursului de miracole si spiritualitate asociata este ca Realul nu poate fi amenintat. Irealul nu exista. In asta consta pacea lui Dumnezeu .